Omjer emisija trajekta je velik s obzirom na broj tih brodova. Polovica europskih emisija trajekta potječe iz Sredozemlja što je sukladno većem broju brodova koji plove na tom području. Koji čimbenici utječu na intenzitet ugljika i energetsku učinkovitost trajekta? Uvide i vizije donosi studija koju je zaklada CMCC realizirala u okviru aktivnosti projekta GUTTA.
Ublažavanje klimatskih promjena zahtijeva smanjenje emisija svih sektora, uključujući i brodarstvo. Europska unija postavila je ambiciozne ciljeve kako bi to postigla. Uredba (EU) 2015/757 o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji te o izmjeni Direktive 2009/16/EZ, doprinosi prikupljanjem podataka o emisiji CO2 sa svih plovila iznad 5.000 GT koja pristaju u lukama unutar Europskog gospodarskog prostora.
Na ovom području trajekti predstavljaju samo 3% svih plovila. Međutim, u 2018. godini činili su 10% emisija CO2 sa svih brodova u EU-MRV. Zašto je ugljični otisak trajekata tako velik? Je li to povezano s morem ili navigacijskim uvjetima? Ili možda nekim karakteristikama plovila?
CMCC studija predstavljena je prošlog lipnja tijekom 21. Međunarodne konferencije IEEE o upravljanju mobilnim podacima, a realizirana je u okviru aktivnosti GUTTA projekta u kojem istražuje ovo pitanje pritom pružajući nove uvide i vizije.
Analiza, koju je predvodio g. Gianandrea Mannarini, viši znanstvenik iz zaklade CMCC, istražuje razne pokazatelje energetske učinkovitosti. Rezultati su istaknuli neke ključne čimbenike koje treba uzeti u obzir pri procjeni emisije CO2 i energetske učinkovitosti brodova, kao što su: godina izgradnje i duljina trajekta, brzina, vrsta goriva koje se koristi. Georeferencirani podaci korišteni u studiji pružili su dodatne informacije o zemljopisnoj raspodjeli emisija trajekta.
Otprilike polovica emisija s europskih trajekata koncentrirana je u Sredozemlju, vjerojatno zbog većeg broja brodova prisutnih u ovom moru. S druge strane, čini se da prosječno valovno stanje nema presudnu ulogu; ulazeći u detalje, studija ističe slabu korelaciju između emisije CO2 po satu službe i stanja mora (značajna visina valova u kojima trajekt radi); ova korelacija raste malo samo za najmanje trajekte (odnosno manje od 120 metara duljine).
Istraživači su također istražili koji čimbenici utječu na intenzitet ugljika trajekata, definiranih kao količina emisija CO2 po jedinici transportnog rada i otkrili su veliku varijabilnost rezultata. „Na ovu varijabilnost utječu mnogi čimbenici“, objašnjava Gianandrea Mannarini, „poput veličine i starosti trajekta, pogonskog sustava i drugih karakteristika poput broja vozila, kabina i ostalih usluga za putnike. Međutim, morat ćemo koristiti podatke iz prijašnjih godina kako bismo bolje analizirali učinke trajekata u pogledu emisija”.
U određenom smislu, energetska učinkovitost odražava starost trajekta i trend posljednjih desetljeća da se grade brodovi sve veće veličine. "Podaci", zaključuje Mannarini, "govore nam da su neki od najugljičnijih brodova izgrađeni u posljednjih dvadeset godina. Veća količina i kvaliteta podataka o brodskim emisijama po mogućnosti na razini pojedinačnih putovanja, omogućila bi bolju procjenu, što je prvi korak za pravilno informiranje međunarodnih politika i standarda usmjerenih na smanjenje intenziteta ugljika i apsolutnih emisija ".
Izvor: CMCC
Zeleni amonijak kao brodsko gorivo: izazovi i mogućnosti
18.12.2020
Hydrogen Europe webinar Amonijak kao brodsko gorivo: izazovi i mogućnosti
Dana 16. prosinca 2020. ravnatelj HUB Mare nostrum, Sandro Vidas učestvovao je na webinaru Amonijak kao brodsko gorivo: izazovi i mogućnosti.
Amonijak je gorivo na bazi vodika koje se može koristiti u određenim gorivim člancima ili gorivo za izravno izgaranje u motorima s unutarnjim izgaranjem. Prema alatu za usporedbu Hydrogen Europe, smatra se vrlo obećavajućom opcijom, uglavnom za veće brodove u prekooceanskoj plovidbi. Amonijak je zanimljiv slučaj među opcijama e-goriva, ne samo zato što je jedino gorivo koje ne sadrži ugljik, već i zato što se već proizvodi na globalnoj razini u velikim količinama, što bi moglo ubrzati tranziciju brodarstva prema dekarbonizaciji od 55% CO2 emisija do 2030. godine.
Govornici i teme na webinaru:
• Tristan Smith, UMAS - Procjene usporedne ekonomije zelenog vodika i zelenog amonijaka kao brodskih goriva, te šire povezanosti gospodarstva vodika i amonijaka i energetskog sustava
• Rob Stevens, Yara International – Proizvodnja zelenog amonijaka
• Frederik Van Nuffel, Exmar - Brodski prijevoz amonijaka
• Julia Hanson, IVL Švedski institut za zaštitu okoliša - Amonijak i vodik iz perspektive sustava
• Kjeld Aabo, MAN Energy rješenja, otključavanje potencijala amonijaka za isporuku: dvotaktni amonijačni motor
• Paul Davies, Lloyd’s Register - Korištenje amonijaka kao goriva: regulatorni aspekti
• Bernt Skeie, Prototech - Inicijativa ShipFC: norveški projekt preuređenja morskog broda u pogon na amonijak
Green Shipping Expert Group
17.12.2020
Dana 16. prosinca 2020. održana je sjednica Ekspertne skupine za zeleno pomorstvo, Green Shipping Expert Group (GSEG), u čijem radu je sudjelovao ravnatelj HUB Mare Nostrum, Sandro Vidas. GSEG skupinu čini četrdeset stručnjaka za provedbu programa Zero Emission Waterbourne Transport - Pomorski i vodeni prijevoz s nula emisija.
GSEG će dati preporuke Europskoj komisiji u vezi sa smjernicama prema vodenom transportu s nula emisija, u smislu definiranja prioriteta za istraživanje i razvoj, potrebnih politika, propisa kao i investicijskih prioriteta. Aktivnosti GSEG će se nastaviti i nakon trajanja projekta, praćenjem i procjenom provedbe definirane strategije za postizanje novogradnji sa smanjenim brodskim emisijama za 55% do 2030. godine, sukladno ciljevima Europske Komisije.
97. sjednica Skupštine HUB Mare Nostrum
16.12.2020
Na sjednici se raspravljalo o slijedećim točkama dnevnog reda:
Stanje na brodarskom tržištu i utjecaj pandemije COVID-19 na poslovanje članica,
Priznavanje svjedodžbi non EU pomoraca,
Program i Pravilnik sufinanciranja ukrcaja vježbenika u 2021. godini,
Status pregovora NKU – ključne razlike u stajalištima pregovaračkih strana,
Program mentalnog zdravlja pomoraca,
Program rada Udruge za 2021. godinu,
i dr.
Predsjednik i članovi Skupštine su se zahvalili pomoćniku ministra i Ministarstvu na suradnji tokom 2020. godine.
Sretan dan sv. Nikole!
06.12.2020
Program za sufinanciranje ukrcaja vježbenika na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi
16.11.2020
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture je danas, 16. studenog organizirao sastanak sa članicama Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum od kojih su prisustvovali predstavnici Alpha Adriatic d.d., Tankerske plovidbe i Jadrolinije na temu novog Programa za sufinanciranje ukrcaja vježbenika na brodove u međunarodnoj i nacionalnoj plovidbi.
Sastanak s Petrokemijom d.d.
13.11.2020
U petak, 13. studenog 2020. održan je online sastanak s Petrokemijom d.d. vezan uz ulogu vodika u proizvodnji zelenog amonijaka i njegova primjena u pomorskom sektoru.
Sastanak s Jadrolinijom
13.11.2020
U petak, 13. studenog 2020. Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum je održala sastanak u Jadroliniji zajedno s Hrvatskom udrugom za razvoj i primjenu vodikovih gorivnih članaka. Sastanak je bio vezan uz razvoj novih trajekata na vodik (Liquid Organic Hydrogen Carriers – LOCH).
Treći sastanak pregovora oko Nacionalnog kolektivnog ugovora za hrvatske pomorce u međunarodnoj plovidbi
12.11.2020
Dana 12. studenog 2020. održan je treći sastanak vezan uz pregovore oko Nacionalnog kolektivnog ugovora za hrvatske pomorce u međunarodnoj plovidbi u prostorijama Sindikata pomoraca Hrvatske u Rijeci.
Nastavak pregovora oko Nacionalnog kolektivnog ugovora za hrvatske pomorce u međunarodnoj plovidbi
28.10.2020
Dana 28. listopada 2020. u prostorijama Tankerske plovibe u Zadru održan je drugi sastanak vezan uz pregovore oko Nacionalnog kolektivnog ugovora za hrvatske pomorce u međunarodnoj plovidbi. Na sastanku su prisustvovali članovi Sindikata pomoraca Hrvatske, Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum te njezine članice.
Sastanak vezan uz Konačni prijedlog Zakona o strancima
16.10.2020
Dana 16. listopada 2020. u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture održan je sastanak vezan uz Nacrt prijedloga Zakona o strancima na kojem su sudjelovale odgovorne osobe iz Ministarstva, Tankerske plovidbe i Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum.
Prva sjednica pregovaračkog odbora za Nacionalni kolektivni ugovor za hrvatske pomorce na brodovima u međunarodnoj plovidbi 2021. - 2022.
15.10.2020
Dana 15. listopada u prostorijama Ministarstva mora, prometa i infrastrukture održana je prva sjednica pregovaračkog odbora za Nacionalni kolektivni ugovor za hrvatske pomorce na brodovima u međunarodnoj plovidbi 2021. - 2022.
95. sjednica Skupštine
05.10.2020
U srijedu, 30. rujna 2020. održana je 95. sjednica Skupštine Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum u prostorijama Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Osim članica Udruge, sjednici su se pridružili i predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Agencije za obalni linijski pomorski promet.
Istaknute točke dnevnog reda bile su:
1. Usvajanje dnevnog reda
2.Usvajanje zapisnika 94. sjednice Skupštine
3. Problemi brodara i suradnja s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture
a) Zakon o strancima
b) Priznavanje svjedodžbi ukrajinskih pomoraca
c) Problemi opstojnosti hrvatske zastave
d) Uloga Mare Nostruma u kreiranju nove Strategije pomorskog razvitka
e) Implementacija EU Green Deala smjernica kroz bodovanje/vrednovanje u linijskom brodarstvu
f) Ostali problemi brodara (dvostruko oporezivanje u Indiji, Medico Rijeka, Pravilnik o utvrđivanju uvjeta zdravstvene sposobnosti članova posade…)
4. Program sufinanciranja ukrcaja vježbenika palube, stroja i elektrotehnike na brodove iza 2020.
5. Zakon o šumama: obračun naknade za korištenje općekorisnih funkcija šuma
6. Stanje na brodarskom tržištu i utjecaj pandemije COVID-19 na poslovanje članica
7. Privez-odvez trajekata na državnim linijama u lukama županijskog značaja i prijedlog dopune Pravilnika o kriterijima za određivanje namjene pojedinog dijela luke otvorene za javni promet županijskog i lokalnog značaja, način plaćanja veza, uvjete korištenja te određivanja maksimalne visine naknade i raspodjele prihoda, a u svezi Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja straže te obavljanju drugih poslova na brodu kojima se osigurava sigurna plovidba i zaštita mora od onečišćenja s brodova
8. Pregovori za novi Nacionalni kolektivni ugovor za pomorce u nacionalnoj plovidbi na brodovima u javnom linijskom prijevozu :
- pitanje radnog vremena, preraspodjele radnog vremena, odmori i ostalo i primjena važećih propisa
- pitanje financijskog okvira budućeg novog NKU za pomorce u nacionalnoj plovidbi i važeći ugovori za linije u javnom pomorskom prijevozu
- pitanje proširenja budućeg novog NKU za pomorce u nacionalnoj plovidbi na djelatnost javnog linijskog pomorskog prijevoza
9. Emission Trading Scheme u pomorstvu i Uredba (EU) 2015/757 Europskog parlamenta i Vijeća od 29. travnja 2015. o praćenju emisija ugljikova dioksida iz pomorskog prometa, izvješćivanju o njima i njihovoj verifikaciji
10. Imenovanje pregovaračkog tima za pregovore oko obnove NKU za hrvatske pomorce na brodovima u međunarodnoj plovidbi i o obnovi CBA za non-EU pomorce na brodovima pod hrvatskom zastavom u međunarodnoj plovidbi
11. Razno
Europska komisija pokrenula savez za čisti vodik
09.07.2020
Kako bi postala klimatski neutralna do 2050., Europa mora preobraziti svoj energetski sustav koji je izvor više od 75 posto emisija stakleničkih plinova u EU-u.
Jučer donesenim strategijama za integraciju energetskog sustava i čisti vodik otvara se put za učinkovitiji i povezaniji energetski sektor s ciljem čišćeg planeta i jačeg gospodarstva.
Te dvije strategije predstavljaju novi plan ulaganja u čistu energiju u skladu s paketom Europske komisije za oporavak Next Generation EU i Europskim zelenim planom.
Kako bi omogućila ostvarivanje ciljeva te strategije, Komisija je jučer pokrenula europski savez za čisti vodik u suradnji s predvodnicima iz industrije, civilnim društvom, nacionalnim i regionalnim ministarstvima te Europskom investicijskom bankom.
Savez će stvoriti portfelj ulaganja za podupiranje proizvodnje čistog vodika u EU-u i poticanje potražnje za vodikom. Istodobno, priopćeno je iz Europske komisije, usredotočit će se na vodik iz obnovljivih izvora koji će se tijekom prijelaznog razdoblja dopuniti vodikom s niskim emisijama ugljika.
Dana 10.lipnja 2020. u Zagrebu je održana 94.sjednica Skupštine Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum na kojoj je prisustvovalo devet od jedanaest članica Udruge. Također, predstavnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture je svojom prisutnošću pridonio radu sjednice Skupštine.
Istaknute točke dnevnog reda bile su:
Usvajanje dnevnog reda
Usvajanje zapisnika 92 i 93. elektroničke sjednice Skupštine
Stanje na brodarskom tržištu i utjecaj SARS-CoV-2 koronavirusa na poslovanje članica
Otvoreni/neriješeni problemi brodara te sugestije Ministarstvu za rješenje
Izbor novog predsjednika Skupštine
Odluka o razrješenju dosadašnjeg predsjednika (istek mandata)
Odluka o imenovanju predsjednika
Razno
Dana 10.lipnja 2020. u Zagrebu je održana 94.sjednica Skupštine Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum na kojoj je prisustvovalo devet od jedanaest članica Udruge. Također, predstavnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture je svojom prisutnošću pridonio radu sjednice Skupštine.
Istaknute točke dnevnog reda bile su:
1. Usvajanje dnevnog reda
2. Usvajanje zapisnika 92 i 93. elektroničke sjednice Skupštine
3. Stanje na brodarskom tržištu i utjecaj SARS-CoV-2 koronavirusa na poslovanje članica
4. Otvoreni/neriješeni problemi brodara te sugestije Ministarstvu za rješenje
5. Izbor novog predsjednika Skupštine
a) Odluka o razrješenju dosadašnjeg predsjednika (istek mandata)
b) Odluka o imenovanju predsjednika
6. Razno
a) NKU za hrvatske pomorce na LNG brodovima – rasprava
b) Ostalo
Udruga zahvaljuje dosadašnjem predsjedniku Skupštine Udruge, g. Davidu Sopti na predanom radu za Udrugu te mu želi sve najbolje u novim poslovnim pothvatima. Također, čestitamo g. Branimiru Kovačiću na novoizabranoj funkciji predsjednika Skupštine te se nadamo uspješnoj suradnji. Također, želimo i sve najbolje novoizabranom zamjeniku predsjednika Skupštine, g. Igoru Budisavljeviću.
Kako procijeniti količinu CO2 emisija povezanih s istraživačkim projektima?
27.05.2020
Projekt GUTTA programa Interreg Italija – Hrvatska, pronašao je način uspješnog provođenja EU projekta s nultom neto putnom emisijom.
Ukupne izravne emisije vezane uz sva putovanja ostvarena projektom GUTTA u 2019. godini iznosila su oko 7 tona CO2. To odgovara emisijama prosječne talijanske osobe tijekom jedne godine (prema podacima talijanskog Ministarstva gospodarstva i financija). To je glavni rezultat aktivnosti praćenja emisije CO2 vezan uz projektne susrete kojima projekt GUTTA, programa Interreg Italija - Hrvatska ima za cilj pridonijeti dekarbonizaciji pomorskog prometa trajektnim brodovima u Jadranskom moru.
„U GUTTA-i imamo određeni rezultat koji od nas zahtijeva praćenje i izvještavanje o emisijama u vezi svih projektnih sastanaka i drugih putovanja vezanih uz projekt, objašnjava Gianandrea Mannarini, iskusni znanstvenik iz Euro-mediteranskog centra za klimatske promjene (CMCC) te koordinator GUTTA - a to bi moglo predstavljati inovaciju za EU projekte."
„Željeli bismo da GUTTA projekt bude prvi EU projekt s nultim neto prometom CO2 - dodaje Mannarini - a to se može postići negativnim emisijama“. Oni se mogu postići npr. financiranjem projekata pošumljavanja, osiguravanjem opskrbe čistom vodom u zemljama u razvoju (čime se izbjegava izgaranje fosilnih goriva za njezino pročišćavanje) ili podrškom malim obnovljivim izvorima energije.
Kako je procijenjen trošak za nadoknadu ugljičnog otiska GUTTA projekta? Smatralo se da su emisije putnih emisija dio europskog sustava trgovanja emisijama (EU-ETS). Ovaj prvi pokušaj upravo je razmatrao emisije izravno povezane s putovanjima. Međutim, za istinski nulti projekt s neto CO2, treba obuhvatiti i neizravne emisije uzrokovane putovanjima te druge proračunske linije projekta, poput osoblja i opreme.
Prosječni ugljični intenzitet putovanja GUTTA projekta u 2019. godini ustanovio je 107 g CO2 / km, što je manje od intenziteta prosječnog automobila u EU, a trošak kompenzacije iznosio je manje od 200 eura. Tako će, uloživši mali dio projektnog proračuna, partneri GUTTA znati da njihova putovanja nisu pridonijela klimatskim promjenama.
Instalacija sustava za uštedu goriva i smanjenje emisija na brodu
29.04.2020
Suradnja između tvrtke eConowinda, Van Dam Shippinga i Niestern Sandera rezultirala je instalacijom sustava za uštedu goriva i smanjenje emisija na brodu MV Ankie (3,600 DWT).
Ova instalacija ima dva 10-metarska krila koja omogućuju brodu rad s manjom snagom motora te uštedu energije.
Testna ruta broda bila je od Wagenborga do Delfzijla i Hamburga pa dalje do Norveške, a potom natrag u Rotterdam.
Sretan Uskrs!
10.04.2020
Golar Viking Management d.o.o. postala je pridruženi član Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum
07.04.2020
Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum je 2. travnja 2020. primila Golar Viking Management d.o.o. u pridruženo članstvo.
Novoosnovano društvo Golar Viking Management d.o.o. ugovorilo je s društvom LNG Hrvatska d.o.o. usluge upravljanja te održavanja plutajućeg FSRU terminala za razdoblje od 10 godina na otoku Krku (Omišalj). FSRU (eng. Floating Storage and Regasification Unit) je vrsta LNG terminala, tzv. plutajući terminal, koji se sastoji od posebnog broda usidrenog kraj luke u kojem se prirodni plin ukapljuje i ponovno pretvara u plinovito stanje.
Udruga se raduje novom članstvu i aktivnom sudjelovanju nove članice.
Drugi sastanak Upravnog odbora GUTTA održat će se 1.-2. travnja 2020. godine.
30.03.2020
Projektni partneri još su na prvom Upravnom odboru GUTTA odbora u listopadu dogovorili datum drugog sastanka Upravnog odbora. Međutim, zbog zaraze COVID-19 konzorcij GUTTA projekta odlučio je da se sastanak održi preko Internet aplikacije.
Sastanak će uključiti sveobuhvatan pregled napretka u implementaciji GUTTA-e kako u tehničkim, tako i u upravljačkim komponentama. Bit će razmatrane kritične stavke koje su se pojavile tijekom prvih 15 mjeseci projekta kako bi se pronašla zajednička rješenja i donijele odluke koje utječu na ostatak projekta.
Projekt GUTTA programa Interreg Italija-Hrvatska želi pridonijeti dekarbonizaciji pomorskog prometa trajektnim brodovima. U tu je svrhu u pripremi novi alat za računanje eko ruta temeljen na prognozi mora i VISIR modelu. Nadalje, GUTTA širi vrijednost javnih podataka prikupljenih u skladu s Europskom uredbom (EU) 2015/757 o nadzoru, izvještavanju i provjeri emisija CO2 od strane brodova koji pristanu u lukama EGP-a i daje objektivnu procjenu potrebe za novom trajektnom vezom između Italije i Hrvatske.
Poruka svim pomorcima uslijed pandemije COVID-19
25.03.2020
U posljednje vrijeme suočeni smo s ozbiljnim mjerama sigurnosti uslijed pandemije COVID-19 koje utječu na svakodnevni privatni, ali i poslovni život. Mnogi pomorci i dalje plove te time ugrožavaju svoje zdravlje i život kako bi prijevoz ljudi, namirnica i drugih tereta funkcionirao normalno.
Ovim se putem želimo zahvaliti ne samo medicinskom, sigurnosnom i ostalom osoblju koje brine za osnovne životne uvjete u ovoj pandemiji, nego posebna zahvala ide i svim pomorcima koji i dalje hrabro plove!
Također, šaljemo poruku ohrabrenja njihovim obiteljima koje mogu biti ponosne na naše heroje. Sad je vrijeme da svi dajemo nabolje od sebe. Budimo ljudi koji proučavaju poteškoće i pronalaze izlaz te koji prijateljski pomažu graditi maleno dobro. I ovo će proći, a kada prođe bit ćemo još jači te ćemo znati da možemo još više kada smo ujedinjeni u hrabrosti i solidarnosti!
Dragi naši pomorci, neka vam je mirno more! Vratite nam se živi i zdravi!
Video izvor: Marine Insight
Održana sjednica Skupštine te nastavak pregovora oko Nacionalnog kolektivnog ugovora za hrvatske pomorce na putničkim brodovima i trajektima
06.03.2020
Dana 2. ožujka 2020. u prostorijama Udruge održana je 92. sjednica Skupštine. Također, dana 6. ožujka 2020. održan je sastanak sa sindikatima i članicama Udruge u vezi Nacionalnog kolektivnog ugovora za hrvatske pomorce na putničkim brodovima i trajektima.
Radni sastanak na temu „Kolektivno pregovaranja za pomorce NKU na brodovima u linijskom pomorskom prometu"
17.01.2020
Dana 17. siječnja održao se radni sastanak na temu „Kolektivno pregovaranja za pomorce NKU na brodovima u linijskom pomorskom prometu".
Sastanak se održao u prostorijama Jadrolinije u Rijeci, a prisustvovale su odgovorne osobe iz Jadrolinije, Rapske plovidbe te ravnatelj HUB Mare Nostruma.
NASTAVAK PREGOVORA PREGOVARAČKIH ODBORA OKO NKU ZA POMORCE NA BRODOVIMA U LINIJSKOM POMORSKOM PROMETU
10.01.2020
Dana 9. siječnja 2020. u Zagrebu su nastavljeni pregovori pregovaračkih odbora oko Nacionalnog kolektivnog ugovora za hrvatske pomorce na putničkim brodovima i trajektima.
Na sastanku su sudjelovali sindikati te članice Udruge; Jadrolinija i Rapska plovidba.