U četvrtak, 18. svibnja 2023. u prostorijama Hrvatske gospodarske komore u Puli je održana 118. sjednica Skupštine. Na sjednici je prisustvovalo osam članica Udruge, a gosti sjednice su bili predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja RH, Agencije za obalni linijski pomorski promet i Croatia Airlines.
Izdvojene točke dnevnog reda bile su:
Sastanak s temom „Nadzor brodova Hrvatske državne pripadnosti u stranim lukama od strane inspektora države luke (PSC)“ se održao dana 4. travnja 2023. godine za članove Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum u velikoj kongresnoj dvorani Ministarstva mora prometa i infrastrukture.
Na sastanku su sudjelovali PSC inspektori iz Lučkih kapetanija i tehnički inspektori brodova u međunarodnoj plovidbi.
Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum je od 1. siječnja 2023. godine postala punopravni član Udruženja brodovlasnika Europske zajednice (ECSA).
Predsjednik ECSA-e, g. Philippos Philis te predsjednik Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum, g. Igor Budisavljević izjavili su obostrano zadovoljstvo zbog pridruživanja hrvatskih brodara u Udruženje brodovlasnika Europske zajednice nadajući se plodonosnoj suradnji.
Više možete pročitati na službenim stranicama Udruženja brodovlasnika Europske zajednice:
Prema održivom pomorskom prometu: istraživanje i inovacije u svrhu optimizacije ruta u Puglia i Hrvatskoj
Je li moguće unaprijediti i poboljšati pomorski promet te istovremeno pridonijeti smanjenju emisija u području mobilnosti? Put prema održivom trajektnom prijevozu sada može imati koristi od nove i učinkovite web usluge za određivanje povoljne rute broda. To je moguće zahvaljujući projektu GUTTA - savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region, kojeg financira Interreg program Italija-Hrvatska, a koordinira Zaklada CMCC. Glavni rezultati projekta predstavljeni su tijekom radionice otvorene za javnost.
LECCE, 4. svibnja 2022. – Rezultati projekta GUTTA - savinG fUel and emissions from mariTime Transport in the Adriatic region, koji je financiran od strane Interreg V-A programa Italija-Hrvatska, predstavljeni su na javnoj radionici „Journey of a droplet to the ocean of decarbonisation “ . Projekt GUTTA ima za cilj smanjenje ugljičnog otiska na trajektnim linijama između Italije i Hrvatske pomoću automatiziranog alata za optimizaciju ruta, poboljšati prekograničnu povezanost i procijeniti uloga COVID-19 u trajektnom prijevozu. Tijekom radionice, prikazana je web aplikacija za podršku u odlučivanju GUTTA-VISIR osmišljena tako da izračunava trajektne rute s najmanje CO2 u Jadranskom moru.
Na događaju je sudjelovalo nekoliko stručnjaka iz različitih europskih zemalja kako bi predstavili umijeće dekarbonizacije mora i okoliša s više stajališta: regulatornih institucija, istraživanja i akademske zajednice, industrije i ekološke nevladine organizacije. Poseban fokus stavljen je na utjecaj COVID-19 na pomorski sektor te kako je mogao utjecati na njegov put prema njegovoj dekarbonizaciji. Radionica je kroz prezentaciju nekoliko znanstvenih studija i istraživanja pružila uvid u to kako su mjere za suzbijanje pandemije COVID-19 utjecale na pomorski promet. Također, na radionici su predstavljeni rezultati studije koja istražuje moguću ulogu trajekata u pokretanju drugog vala COVID-19 u Hrvatskoj, pokazujući da to nije bio slučaj.
O projektu
GUTTA je projekt prekogranične suradnje, koji uključuje u svoj konzorcij sudionike iz akademske zajednice, industrije i javnog sektora iz Italije i Hrvatske. Projekt ima za cilj unaprijediti i poboljšati pomorski promet te istovremeno pridonijeti smanjenju emisija iz ovog sektora. Također, projekt GUTTA ima za cilj smanjenje ugljičnog otiska na trajektnim rutama između Italije i Hrvatske, pomoću alata za optimizaciju ruta, kako bi se poboljšala prekogranična povezanost i procijenila uloga COVID-19 u trajektnom prijevozu.
GUTTA-VISIR je alat za podršku pri odlučivanju osmišljen tako da izračunava trajektne rute s najmanje CO2, ovisno o prognoziranim meteo-oceanografskim uvjetima u Jadranskom moru. Predstavlja ključni ishod projekta GUTTA i utjelovljuje njegove ciljeve da optimizaciju rute broda učini lako dostupnom uslugom. Alat se temelji na tri glavne komponente: ekološkim prognozama valova i površinskih struja koje pruža Copernicus Marine Service; modela određivanja rute broda VISIR; i web-aplikacije za pregledavanje i istraživanje njegovih rezultata, grafikona i brojčanih podataka.
Operativna pokretanja VISIR-a izvode se u CMCC Supercomputing Centru u Lecceu, Italija. Svakodnevno web usluga GUTTA-VISIR čini dostupnim više od sedam tisuća svježih ruta u Jadranskom i Jonskom moru, koje su besplatno dostupne i koje se mogu preuzeti s weba.
Inicijalni podaci o stanju mora i emisija CO2 trajekta procijenjeni su prema podacima prikupljenim sa simulatora broda instaliranog na Sveučilištu u Zadru (Hrvatska), partneru projekta GUTTA. Uštede CO2 i indikator intenziteta ugljika (CII) dobiveni putem VISIR-a izračunavaju se za rute između različitih luka, vrijeme polaska i opterećenje brodskog motora.
Sučelje prilagođeno korisniku omogućuje korisnicima pregledavanje ruta s najmanje CO2 i može pomoći u procesu donošenja odluka, prije i tijekom plovidbe. To je jedan od glavnih ciljeva projekta koji doprinosi dekarbonizaciji pomorskog sektora.
Uz koordinaciju Zaklade CMCC, Euro-mediteranskog centra za klimatske promjene (CMCC), GUTTA među svojim partnerima uključuje Mare Nostrum – Hrvatsku udrugu brodara, Sveučilište u Zadru, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH te Lučku upravu južnog Jadrana.
Za više informacija posjetite službene web stranice projekta GUTTA na CMCC website te na Interreg Italy-Croatia website.
Key-Data - projekt GUTTA u brojkama
Glavni ishodi projekta GUTTA
1. Operativni sustav GUTTA-VISIR za izračunavanje trajektnih ruta s najmanje CO2 u Jadranskom i Sjevernom Jonskom moru na temelju meteo-oceanografske prognoze usluge Copernicus Marine
● Pogledajte završni video projekta i istražite sve funkcionalnosti GUTTA-VISIR-a: https://youtu.be/JyEhrcsK19A
● WebApp GUTTA-VISIR: https://www.gutta-visir.eu/
● Članak:
Towards Least-CO2 Ferry Routes in the Adriatic Sea
Mannarini G., Carelli L., Orović J., Martinkus C.P., Coppini G.
2021, Journal of Marine Science and Engineering, 9 (2), DOI: 10.3390/jmse9020115
2. Procjena utjecaja COVID-19 na trajektni promet u cijeloj Europi.
Korišteni su podaci iz usluge THETIS EMSA-e, Europske agencije za pomorsku sigurnost.
How COVID-19 Affected GHG Emissions of Ferries in Europe
Mannarini G., Salinas M.L., Carelli L., Fassò A.
2022, Održivost, 14(9), 5287, DOI: 10.3390/su14095287
Radionica
Pomorski promet predstavlja okosnicu globalnog lanca opskrbe i ima značajan utjecaj na okoliš i na klimu te je odgovoran za oko 3% globalnih emisija stakleničkih plinova. Također, značajno pridonosi klimatskim promjenama i njihovim štetnim posljedicama za funkcioniranje ekosustava, ljudske dobrobiti i stabilnosti društava.
Posljednjih nekoliko godina sektor je krenuo putem smanjenja ugljičnog otiska, potaknut preliminarnim regulatornim koracima i inicijativama iz gospodarskog sektora.
Međutim, izazovi za održivu energetsku tranziciju u pomorskom sektoru i dalje su visoki (tehnološka spremnost, stabilna dostupnost goriva bez ugljika, lučka infrastruktura i logistika), a poslovni modeli i dalje moraju puno napredovati u vrijeme rastuće potražnje na tržištu, nedostatka robe, geopolitičkih rizika te globalne zabrinutosti za nove pandemijske valove i zdravstvene krize.
Radionica se bavila nekim važnim temama vezanim za pomorstvo i relevantnim za gospodarstvo i politiku kao što su najnoviji europski zakonodavni prijedlozi o energiji i emisijama (npr. fitfor55) ili tehnološke inovacije i strategije za prelazak na alternativna goriva bez ugljika, naglašavajući izazove koje treba riješiti, prilike i perspektive. Pandemija COVID-19 kao makroekonomski šok, njezin utjecaj na globalni opskrbni lanac i lekcije naučene iz analize onoga što se dogodilo, bila je još jedna od ključnih tema koja je obrađena tijekom radionice.
Radionicu podržava IOC-UNESCO u okviru UN Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030) i Europska komisija kao događaj inicijative “Europski dan pomorstva u mojoj zemlji” (#EMDin My Country).
1 do 5 od 229 događanja | Sljedeća | Zadnja |
U četvrtak, 18. svibnja 2023. u prostorijama Hrvatske gospodarske komore u Puli je održana 118. sjednica Skupštine. Na sjednici je prisustvovalo osam članica Udruge, a gosti sjednice su bili predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja RH, Agencije za obalni linijski pomorski promet i Croatia Airlines.
Sastanak s temom „Nadzor brodova Hrvatske državne pripadnosti u stranim lukama od strane inspektora države luke (PSC)“ se održao dana 4. travnja 2023. godine.
Hrvatska udruga brodara Mare Nostrum je od 1. siječnja 2023. godine postala punopravni član Udruženja brodovlasnika Europske zajednice (ECSA).
Je li moguće unaprijediti i poboljšati pomorski promet te istovremeno pridonijeti smanjenju emisija u području mobilnosti? Put prema održivom trajektnom prijevozu sada može imati koristi od nove i učinkovite web usluge za određivanje povoljne rute broda. To je moguće zahvaljujući projektu GUTTA.